متن سخنرانی دکتر افراشته در نشست اتحادیه بین المجالس
حافظان ولایت :متن سخرانی علی افرشته معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست اتحادیه بین المجالس جهان در ژنو سوییس به شرح ذیل می باشد .متن سخرانی علی افرشته معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست اتحادیه بین المجالس جهان در ژنو سوییس به شرح ذیل می باشد . بسم الله الرحمن الرحیم آقای رییس، عالیجنابان خانم ها و آقایان امروز بسیار خورسندم در جمع دبیران کل پارلمانی حضور یافته تا پیرامون دلایل و راهکارهای ) پیشگیری از تضاد منافع در پارلمان ( نکاتی را اشاره کنم : تضاد منافع در پارلمان هنگاهمیمیتواند مخرب باشد که بین منافعشخصی ، اقتصادی و مالی نمایندگان با منافع عمومی تعارض ایجاد شود . با توجه بهپیچیدگی روز افزون سازمان و تفاوت در اندیشه ، نگرش و باورهای افراد ؛ تضاد منافع در پارلمان های امری طبیعی و اجتنابناپذیر هست منتهی در صورتی که به درستی از الگو های مدیریت اهل تعارض استفاده شود، از بروز آسیب های احتمالی پیشگیری میشود.در مدیریت حل تعارض نیز باید به این نکته توجه شود کهچنین تدابیری اتخاذ شود تا تعارض منافع نماینگان نتواند اختلالی در وظایف و مسولیت آنها ایجاد کند . حضار گرامی تعارض منافع در پارلمان به چهار صورت تعارض افقی ، تعارض عمودی ، تعارض صف و ستاد و تعارض نقش خود را نشان می دهد. تعارض عمودی بین رده های سلسله مراتبی رخ می دهد و معمولا خود را به صورت اختلاف نظر هیات رئیسه پارلمان ، کمسیون ها یا روسای فراکسیون های پارلمانی با سایر نمایندگان در خصوص چگونگی تخصیص منابع در حوزه منافع عمومی نشانمی دهد . تعارض افقی شامل اختلافات نمایندگان و دبیران کل پارلمانی در خصوص نحوه ارائه خدمات پارلمانی مطلبوب به قانونگذاران برای صیانت از منافععمومی است . تعارض نقش نیز زمانی اتفاق می افتند که ملاحظات شغلی برخی نمایندگان موجب غفلت نماینده از حوزه منافع عمومی می شود . سرواران گرامی و دبیران کل محترم پارلمان با توجه به مقدمه فوق الذکر ، مباحث خود را در دو بخش تفکیک می کنم. در بخش اول به مهمترین عوامل بروز تضاد منافع در پارلمان می پردازم و در بخش دوم راهکارهایی را برای مدیریت ان پیشنهاد می کنم. بخش اول : عواملی که می تواند بستر تضاد منافع در پارلمان را فراهم کنند عبارتند از : ۱( نبود یک نظام ارزشیابی منسجم ناسازگاری بین عملکرد نمایندگان با منافع عمومی ، هنگامی بروز می کند که ارزشیابی ها منطبق بر شاخصهای علمی نباشد. تعیین شاخص های مشخص برای ارزشیابی عملکرد نمایندگانی ، موجب می شود مدیران بالادستی پارلمان ، عملکرد نمایندگان را با آن شاخص های تطبیق دهند و از نظرات سلیقه ای برای تعیین عملکرد آنان در حوزه منافع عمومی اجتناب شود . ۱( نبود مجاری لازم برای دریافت ، تجمیعو پالایش مطالبات عمومی نمایندگان هنگامی می توانند وظایف خود با حوزه منافع عمومی تطبیق دهند که دروازه های لازم برای دریافت نظرات نخبگان در سیستم فراهم شود . طبیعی است عدم حمایت لازم و کافی از دبیران کل پارلمان ه برای تاسیس شبکه های ارتباطی با مردم ، میتواند ابزار نمایندگان برای شناسایی دغدغه های عمومیرا کاهش دهد. ۲( تفسیر های متفاوت و گاهی متناقض پارلمان از اولویت های منافع عمومی یکی از عواملی که تضاد بین پارلمان و منافع عمومی را موجب می شود ، تفسیر های متفاوت قانونگذران از اولویت های منافع عمومی است که یکی دیگر از دلایل آن ، عدم برگزاری کارگاه های مطالعاتی و تعامل مستمر با انجمن های علمی و صاحب نظران دانشگاهی است . ۴ ( ضعف نگاه بلند مدت ضعف نگاه راهبردی به حوزه منافع عمومی ، یکی از مولد های ایجاد تضاد منافع پارلمان است . طبیعی است طراحی اسناد بالادستی پارلمانی که در ان موانع و راهکارهای تقنینی و نظارتی صیانت از منافع عمومی ترسیم شده باشد . نقش مهمی را در تقریت نظرلت متفاوت نمایندگان و پیشگیری از اعمال نظرات شخصی ایفا میکند .۵ ( ضعف نظارت درونی پارلمان عدم ایجاد ساز و کار مناسب در ساختار سازمان پارلمان برای نظارت بر وظایف نمایندگی ، نقش مهمی را در گسترش تضاد منافع بین پارلمان با منافع عمومی ایجاد میکند . برای مثال مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون نظارت مجلس بررفتار نمایندگان تلاش کرده است تضاد منافع شخضی نمایندگان با حوزه منافع عمومی پیشگیری کند . ۶ ( نبود تناسب بین وظایفنمایندگی و منافع سرمایه ای قانونگذازان عدم تناسب بین منابع مالی پارلمان با سطح انتظارات وظایف نمایندگی ، از عواملی هست که احتمال شکاف بین نمایندگان پارلمان با منافععمومی را افرایش میدهد . بخش دوم : راهکار های پیشگیری از تضاد منافع در پارلمان عالیجنابانبرخی از تدابیر و راهکارهایی که از تضاد منافع در پارلمان پیشگیری میکند عبارت اند از : ۱ ( ایجاد تقویت شبکه های تلویزیونی و رادایویی پارلمان شیکه های تلویزیونی پارلمانی ماهواره ای و رادیویی با انتقال مستمر فعالیت نمایندگان و دریافت نظرات نخبگان ، نقش یک قطب نما را در تطبیق مسیر حرکت قانونگذاران با منافع عمومی ایفا میکند. ۲ (تبادل دانش و تجارب بین دبیران کل پارلمانامروزه دبیران کل پارلمان ها نقش چند وجهی دارند و بصورت همزمان با حوزه قانونگذاری ، حوزه خدمات پارلمانی و گستره عمومی در اتباط اند. هر یک از پارلمان ها تجارب موفقی در زمینهتطبیق وظایف نمایندگی با منافع عمومی دارد که تجمیع و استفاده از آنها متناسب با قوانین داخلی یک کشور، به بهبود فرآیند های پیشگیری از تعارض منافع در پارلمان کمک میکند . ۳( ایجاد تالار های گفتگو در فضای مجازی تعبیه تالار های گفتگو در وب سایت پارلمان های برای دریافت نظرات سازمان های مردم نهاد و انجمن های علمی ، گامی مهم برای مشارکت دادن نخبگان در فرآیند نزذیک سازی قانونگذاران با گستره منافع عمومی است . ۴( توجه به اولویت های اتحادیه جهانی بین المجالس یکی از مهمترین اهداف اتحادیه بین المجالس ، اشتراک گذاری تجارب و دانش پارلمان ها در مسیر اهداف توسعه هزاره سوماست . توسعه پایدار هنگامی محقق می شود که بین کار ویژه های پارلمان با اولویت های منافع عمومی همسویی وجود داشته باشد در سال های اخیر نشست های متعددی با محویت منافع عمومی در اتحادیه جهانی بین المجالس برگزار شده است که بهره گیری از نتایج و انتقال مناسب ان ها به پارلمان های ملی ، نقش بارزی را در جهت های کلانوظایف نمایندگی با حوزه منافع عمومی ایفا میکند . ۵ ( تقویت تعامل بین فراکسیون های پارلمانی ایجاد ساز و کاره ای لازم برای تبادل نظر بین رهبران فراکسیون های پارلمانی ، میتواند از تسری تضاد منافع به صحن پارلمان پیشگیری کند و تعارض در درون حزب مرتفع شود. در این میان توجه احزاب پارلمانی به گستره منافع عمومی از اهمیت بالایی برخورد است . حضار گرامی در پایان میتوان نتیجه گرفت تعارض منافع بین منافع شخصی ، اقتصادی و مالی نمانیده با منافع عمومی امری طبیعی هست منتهی اتخاذ تدابیری همچون تبیین سند اولویت های منافع عمومی ، تقویتنظارت درون پارلمانی ، گسترش پل های ارتباطی بین قانونگذاران و نهاد های مدنی ، بهره گیری از نظرات نخبگان دانشگاهی ، ایجاد احزاب منسجم پارلمانی ، تعامل مستمر بین قانون گذاران و دبیرانکل پارلمانی و ایجاد مجاری ارتباطی دو جانبه با گستره عمومی از مواردی اند که تضاد بین منافع شخصی نمایندگان بامنافع عمومی را بطور محسوسی کاهش میدهد . از توجه شما متشکرم